NYT - Instagram knap - NYT

Instagram NYT - Instagram knap - NYT

tirsdag den 18. september 2012

Ski "konkurrence"

Hej alle!

Jeg er lige kommet hjem fra Turoa skiområdet på Mt. Ruapehu efter en fed skitur! Som de fleste nok ved, skulle vi have konkurreret der, men som de færreste ved, kom vi ikke til det.

Den sorte pist, hvor senior-slalomkonkurrencen blev afholdt.
Vi valgte alle fem at melde fra, da banen virkede for farlig. Konkurrencen var en slalomkonkurrence på en sort pist af ren is. Sikkerheden var i bund, og på den ene side af pisten var et fald på et par meter, men intet hegn og ingen officials til at hjælpe, hvis uheldet var ude. I starten følte vi os ret "kujon-agtige" ved at melde fra, men da vi så resultatlisterne, var det ikke så slemt:

Ca. 75% havde gjort som os og meldt fra konkurrencen. Af de konkurrerende var det kun ca. 25%, der gennemførte den blot 150 meter lange bane, og stortset alle, der gennemførte, var alpine skiiers, der bor ved bjerget og går på en skole med specielle skoletider, der gør, at de kan komme til bjerget og træne hver dag.

Huka Falls. Huka betyder skum på maori :).
Dagen vi ankom til stedet, søndag, stod det hurtigt klart, at pisterne ville være lukkede pga. den hårde vind og regn. Det fortsatte næste dag, og vi tog en 1½ times køretur til byen Taupo, der er en dejlig lille by med sin egen sø, der faktisk er et krater fra New Zealands største vulkan. Vi gik rundt i byen og kiggede - sugede atmosfæren til os - og så kørte vi tilbage igen. På vejen tilbage så vi flere "scenic spots" bl.a. Huka Falls.

 Tirsdag var vi på pisterne første dag, og de fleste af dem var ret dårlige. Eftersom det havde regnet en del både søndag og mandag på pisterne, var det meste næsten ren is. Der var dog et par gode pister. Vi tog skiene op til toppen af skiområdet, hvor vi fandt frem til konkurrencepisten. Jeg tog et ret grumt styrt lige over pisten, fordi jeg røg offpist, tabte min ene ski og gled hele vejen ned på isklumper... Min røv er stadig blå :s. Det var der, vi kiggede ned over pisten og besluttede os for, vi hellere måtte melde fra. Vi tog nogle blå og røde pister, men jeg var ikke specielt glad ved det. Jeg havde en smule angst for at falde igen efter det slemme fald tidligere. Vi tog da også lidt tidligt hjem den dag.

Mt. Ruapehu, Sebastian og jeg :).
I dag, onsdag, tog vi op på pisterne igen, og de fleste af dem var perfekte! blot en 5 centimeters let sne de fleste steder, man lige kunne få fat i, når bremsning var nødvendigt. Konkurrencerne var forbi på nær en dobbelslalom-konkurrence(To skiløbere kører på samme tid på hver sin side af pisten). Den var på en bedre pist, og jeg ville have deltaget, hvis jeg kunne have nået det, inden vi skulle hjem. Det var nemlig allerede klokken 12 :(.

Alt i alt en super fed tur, dog, og desværre nok det eneste, jeg kommer til at se til ski i New Zealand.

Undskylder for eventuelt dårligt sprog - mit danske føles lidt akavet i øjeblikket.

- Jakob

Ingen kommentarer:

Send en kommentar